Головна  |  До розділу

м.Бердичів

92. Пам’ятний знак на честь Піонтковського Ю.І.

 

Вул. Піонтковського, 1. Пам’ятний знак на честь льотчика-випробувача Піонтковського Юліана Івановича.

До 60-річчя Великого Жовтня вулицю Елеваторну перейменовано на вулицю Ю.І. Піонтковського. Пам'ятний знак встановлено у 1977 році, його виготовлено з залізобетону, у лицьову сторону вмурована гранітна плита з присвятним написом. Напис: "Вулиця названа іменем льотчика-випробувача Юліана Івановича Піонтковського, який народився і жив в місті Бердичеві".

 

Піонтковський Юліан Іванович (1896-1940) - льотчик-випробувач.

Народився 13 (25) лютого 1896 року в Бердичеві (за іншими даними - в місті Києві). В 1911 закінчив київське міське училище, в 1914 - ремісниче технічне училище.

В армії із серпня 1915. В 1915 у складі навчальної команди вивчився на механіка, в 1916 закінчив школу авіамотористів у Петрограді.

Учасник першої світової війни: в 1916-1917 - механік 12-го армійського авіазагону (Північний фронт); старший унтер-офіцер. У РСЧА з листопада 1917. У 1919 закінчив Московську авіаційну школу. Учасник громадянської війни: у липні 1919 - січні 1920 - льотчик, командир ланки 19-го авіазагону (Західний фронт), у січні-квітні 1920 - льотчик 31-го авіазагону (Західний фронт), у квітні-серпні 1920 - льотчик 18-го авіазагону (Південно-Західний фронт), у серпні-жовтні 1920 - льотчик 14-го авіазагону (Південно-Західний фронт). Після війни продовжував службу в стройових частинах ВПС. В 1923-1924 - льотчик тренувальної авіаескадрильї Управління ВПС (м. Москва). Літав на літаках 300 типів. В 1927-1940 рр. провів літні випробування більше 50 типів і модифікацій літаків Яковлєва (від АИР-1 до Як-1).

Загинув 27 квітня 1940 року при виконанні випробувального польоту на И-26 (Як-1). «Малоразговорчивый, спокойный Юлиан с первых полетов оценил превосходный воздушный аппарат и с упрямством наездника испытывал машину. Он крутил под облаками «бочку», которая никак не получалась. Самолет взмывал вверх, снижаясь, ложился на спину. И вдруг кувыркнулся вниз...». На малій висоті літак зірвався в штопор. Катастрофа відбулася через виробничий дефект. Працівники ЦАГИ А.М. Каширін і М.М. Корчемкін, працівник яковлєвського КБ А.А. Борін та інші стверджували, що основна причина катастрофи - недостатня міцність крила й зайва впевненість загалом обережного льотчика в И-26...

Жив у Москві. Похований у Москві, на Новодівочому цвинтарі. Нагороджений орденами Леніна, Червоної Зірки.

 

Джерела та література:

В. Ружицький. Могутні крила Піонтковського. // "Радянський шлях", №176 (10737) від 05.11.1977 р., с.2-3.

Інтернет-проект «Меморіал льотчиків-випробувачів»: http://www.testpilot.ru/memo/40/piont.htm

 

Анатолій Горобчук

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мій Бердичів
www.my.berdychiv.in.ua

Коментарі? Поправки? Доповнення?